TL-leerlingen naar NHL voor examentraining

Het Theda Mansholtcollege en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) werken samen op het gebied van de exacte vakken. De docenten in opleiding van NHL hebben de leerlingen van het vmbo TL uitgenodigd voor een examentraining.

Op naar Leeuwarden voor de examentraining
Ruim honderd leerlingen uit de examenklassen van de Theoretische Leerweg (vmbo - TL) vertrokken maandag vanuit Delfzijl naar Leeuwarden. ‘De leerlingen hebben het gezellig in de bus, maar vinden het ook wel spannend’ volgens NASK docent – Inge Venema. In Leeuwarden kregen de leerlingen een praktische examentraining van de NHL-studenten.
De studenten volgen de docentenopleiding exacte vakken. Aan de hand van de exameneisen biologie, scheikunde, wiskunde en natuurkunde werd er een training verzorgd. Dit jaar stonden er ook rekenkundige vaardigheden op het programma.

Voorbereiding op het eindexamen
Tijdens dit project stonden de activerende en effectieve practica en/of leeractiviteiten voor vmbo TL leerlingen centraal. Er werd kennis gemaakt met het landelijke curriculum van een aantal examenvakken. Voorbereiding op het eindexamen was de doelstelling van de dag.


Kaylee en Annemiek, examenkandidaten TL-4, hebben hun kennis over de fotosynthese en verbranding weer opgehaald." Was leuk en zinvol, fijn dat we vast met examenstof kunnen oefenen" volgens de leerlingen.

 

Aïsya doet een practicum met dichtheid. Aïsya zegt: " hee, dit sluit aan bij wat ik er al van weet. Handig, nu weet ik weer hoe je de dichtheid moet uitrekenen"

Beoordelen toekomstige docenten
Deze leerlingen hadden ook als taak de studenten te beoordelen op hun bekwaamheid als docent en ze werden gevraagd een inhoudelijke beoordeling te geven op de examentraining. Voor de studenten van de docentenopleiding zelf werden hun kwaliteiten zichtbaar en ook welke ze verder willen ontwikkelen.

Verbinding met de wereld om ons heen
Het Theda Mansholt College is meer dan alleen een school. De omgeving waarin jongeren leven en opgroeien is van grote invloed op hun ontwikkeling. Daarom verbinden we ons met de wereld om ons heen. Met de regio gaan we een actieve relatie aan. We laten onze leerlingen door gastlessen, bedrijfsbezoeken, excursies en andere activiteiten kennismaken met ondernemers en organisaties in de omgeving. Zo krijgen ze een bredere blik en meer inzicht in de maatschappij.